1.Concepte de baza
Cand s-a vorbit prima data de Inteligenta  Artificiala (AI � Artificial Intelligence) in 1956, totul parea o utopie, un vis  prea frumos pentru a fi realizat, un stadiu al dezvoltarii considerat a fi greu  de atins. In ultimii aproape 50 de ani, termenul a prins contur, devenind  realitate, fiind in prezent folosit in aproape toate stiintele care doresc sa se  afirme. Initiatorul sau, prof. John McCarthy a prezentat noul concept in vara  anului 1956 la intrunirea �Darthmouth Summer Research Project on Artificial  Intelligence�.
Odata cu dezvoltarea tehnicii de calcul si a pachetelor  software, Inteligenta Artificiala a devenit o ramura suplimentara a stiintelor.  Totusi, varful de lance este stiinta computerelor, cea care a introdus termenul  si a facut cel mai mult pentru afirmarea noului concept.
Termenul de  Inteligenta Artificiala este intalnit azi in numeroase publicatii tehnice,  medicale, militare, stiintifice, de obicei, cand vine vorba de aplicatii ce  realizeaza performante de care numai omul era socotit capabil: recunoasterea si  analiza vocii si a imaginilor, traduceri dintr-o limba in alta, diferite jocuri  de inteligenta (sah, bridge), luarea unor decizii complexe fara interventia unui  operator uman etc. Initial, obiectivele Inteligentei Artificiale au fost foarte  ambitioase: masina trebuia sa rezolve diferite probleme, sa invete din propria  experienta si din evenimentele exterioare sistemului sau, sa efectueze  rationamente, sa conceapa noi obiecte cu proprietati prestabilite.
A fost  usoara realizarea acestor obiective ? A reusit omul sa creeze �rivalul� sau in  inteligenta ? In mod natural, inca din momentul constientizarii existentei sale,  omul a fost intotdeauna interesat sa cunoasca modul de formare si functionare a  inteligentei proprii.
Unii oameni de stiinta afirma ca inteligenta umana  este imposibil de atins si intrecut pe cale artificiala de o masina. In 1989,  matematicianul britanic Roger Penrose a sustinut ca mecanismele de functionare  specifice creierului uman nu pot fi replicate de masina, nici macar in  principiu. In prezent, creierul uman este considerat a fi cel mai sofisticat  computer cunoscut. Afirmatia nu poate fi negata, dar creierul uman functioneaza  pe aceleasi principii ca oricare alt creier din regnul animal. Spre a intelege  inteligenta umana, trebuie sa intelegem modul in care se formeaza cele mai  simple ganduri. Incercarea de a trece peste aceste etape primare si a cerceta  direct actiunile complexe ale creierului uman este aproape imposibila.
O  metoda de a intelege lucrurile este de a le modela pe un computer si apoi a le  produce artificial. Primul pas pe care stiinta computerelor trebuie sa il faca  in cercetarea Inteligentei Artificiale este sa incerce a modela modul de  functionare a creierului.
Pana in prezent s-au dezvoltat doua metode diferite  de abordare a Inteligentei Artificiale. Prima metoda este cunoscuta sub numele  �top-down approach� sau �symbolic approach to AI�. Spre exemplu, vederea  artificiala a unei masini (controlata de un computer) a fost abordata prin  construirea unor algoritmi si aplicarea lor pe o serie de date de intrare.  Fiecare pas al procesului de vedere trebuie evaluat, un algoritm urmand sa  transforme datele de intrare intr-o forma mai usor de utilizat. Aceasta metoda  are dezavantajul ca este prea dependenta de masina si poate fi utilizata doar in  probleme foarte restranse. De asemenea, abordarea se bazeaza in mare masura pe  cunostintele programatorului, absolut nimic nu poate fi adaugat automat.
A  doua metoda consta in construirea unei retele neuronale care sa asigure  convertirea unei imagini in informatie. In anii �60 preocuparile au fost  concentrate pentru constituirea unei astfel de retele, denumita �perceptron�.  Acesta, o combinatie reusita de retea neuronala si informatii pre-procesate, a  permis pentru prima data recunoasterea imaginilor de catre un computer.  Perceptronul s-a bazat pe ceea ce a reprezentat atunci primul stadiu al vederii  artificiale, fiind folosit ulterior in constructia masinilor  autoghidate.
2.Retele neuronale
O retea neuronala  este de tip fizic (in electronica) sau virtual (un program pe computer). Fiind  vorba de o retea, aceasta se prezinta sub forma unei matrici de noduri sau  neuroni legati intr-un mod oarecare, unul de altul. Fiecare neuron are cateva  intrari si iesiri. Intrarile sunt formate din mesaje primite de la o serie de  senzori. Mesajele sunt prelucrate anterior de catre alte retele asociate si apoi  transmise mai departe.
In anul 1943, un neuro-psiholog (Warren McCulloch) si  un logician (Walter Pitts) au construit un model (folosind rezistoare si  amplificatoare) care simula ce era cunoscut pana atunci despre neuronii  naturali, biologici. Neuronii electronici primeau anumite semnale de intrare, pe  care, in functie de cativa parametri, le trimiteau sau nu mai departe catre alti  neuroni. Acestia primeau semnalele ca date de intrare si, in functie de alti  parametri, trimiteau sau nu semnalele mai departe. Intregul model construit de  cei doi oameni de stiinta s-a constituit intr-o retea de celule interconectate,  fiecare in legatura functionala cu urmatoarele.
Presupunand ca semnalul de  intrare in reteaua neuronala atinge punctul de iesire din aceasta, acesta poate  fi o valoare sau o matrice de valori. La inceput, rezultatul va fi aproape  aleatoriu pana cand reteaua este antrenata corect. Antrenamentul retelei consta  in primirea de informatii pentru a face rationamentele cat mai aproape de  realitate.
In viitor, computerele vor fi, probabil, un hibrid intre reteaua  neuronala si tehnologia conventionala, utilizata in prezent. Tehnologia actuala  are avantajul de a fi logica si rapida in probleme matematice. Retelele  neuronale nu sunt foarte potrivite pentru ecuatii complicate, asa cum creierul  uman se descurca mai greu in calcule matematice, dar exceleaza in deosebirea  culorilor, a sunetelor, a formelor. Azi, in ciuda realizarilor extraordinare in  domeniu, retelele neuronale se afla in stadiul de inteligenta al unei insecte,  fiind inca un concept foarte nou si care trebuie inteles cu maxima  precizie.
3.Stadiul cercetarilor in Inteligenta  Artificiala
Totusi, in urma cercetarilor din ultimii ani,  calculatorul este capabil sa realizeze rationamente si sa descopere legaturi  logice intre fapte descrise corect prin propozitii. De asemenea, calculatorul  este capabil sa invete din propriile greseli si sa interactioneze cu un  utilizator. Folosindu-se de aceste performante, omul a creat computere si  programe specifice care sa lucreze pentru el, sa-i rezolve ecuatii complicate,  sa proceseze baze de date cu sute de mii de inregistrari, sa-l ajute in  proiectarea si producerea unor echipamente tehnice avansate etc. Cu toate aceste  realizari extraordinare, comparativ cu situatia de acum 50 de ani, limita este  departe de a fi atinsa, cercetatorii fiind mereu preocupati de cercetarea  �masinii care gandeste� si care poate oferi instantaneu solutii viabile la  diversitatea mare de probleme care apar.
Pentru a crea o masina care  �gandeste� trebuie definita �inteligenta� unei astfel de masini. Inteligenta  masinii este rezultatul a mai multor ani de cercetari, teste, reusite si  esecuri. S-a dorit ca masina sa invete, sa inteleaga limbajul folosit de  utilizator prin intermediul a nenumarate interfete si sa-si perfectioneze  perceptia senzoriala. Cercetatorul britanic Alan Turing este de parere ca un  computer poate fi numit inteligent daca, pus, in legatura cu un om, il determina  pe acesta sa creada ca este in contact tot cu un om. Pentru a face fata unui  test uman, computerul trebuie sa stocheze o cantitate imensa de informatie, din  toate domeniile.
Inteligenta si informatia nu pot fi separate una de alta.  Oamenii sunt capabili sa furnizeze o informatie utila, dau dovada de  inteligenta, de competenta, dar sunt limitati in cunoastere. Sistemele  informatice cladite in jurul unor baze de date inglobeaza acest tip de  competenta, dar nu au rationamentul nativ al omului. Deosebirea consta in  proprietatile echipamentului electronic ce permite multiplicarea competentei  respective de mii de ori, oferind, implicit, o inteligenta multiplicata  corespunzator. Aceasta inteligenta, astfel creata, este mult mai ieftina si  precisa decat cea umana, putand fi reprodusa mecanic la nesfarsit.
Tinand  cont de explozia performantelor componentelor electronice si a calculatoarelor  in general, este evident ca termenul de Inteligenta Artificiala va capata noi  valente in anii urmatori.
Iata o scurta enumerare a doar cateva din  domeniile in care este si va fi folosita Inteligenta Artificiala:
-Sisteme  expert. Un sistem expert este format dintr-un grup de programe si o colectie de  informatii specifice, cu ajutorul carora se poate purta un dialog om-computer,  in vederea rezolvarii problemelor. Informatiile primite de la calculator sunt  asemanatoare cu cele date de un expert uman in domeniul respectiv. Sistemele  expert multiplica inteligenta formalizata a unor specialisti punand-o la  dispozitia acelor persoane al caror acces la respectivii specialisti este  imposibila;
-Retele neuronale - sunt sisteme care simuleaza inteligenta prin  reproducerea tipurilor de conexiuni fizice care se gasesc in creierul biologic.  Din cauza limitarilor tehnologice, numarul acestor conexiuni este foarte mic,  comparativ cu cele cateva zeci de miliarde de conexiuni din creierul  uman;
-Intelegerea limbajului natural - reprezinta programarea computerelor  astfel incat acestea sa inteleaga si sa interactioneze cu utilizatorii in  limbajul natural al acestora. La baza intelegerii limbajului natural se afla  recunoasterea vocala care transforma un dialog in text, folosind un dispozitiv  special;
-Agentii - sunt entitati computerizate care actioneaza in locul  operatorilor umani, adunand stiri de pe Internet, trimitand mesaje de e-mail sau  filtrandu-le pe cele primite. Desi lucreaza pe baza unor "cuvinte cheie" si se  afla inca in cercetare, agentii vor deveni foarte utili, ajutandu-si  utilizatorul sa gaseasca, spre exemplu, numai stirile sau articolele care il  intereseaza, scutindu-l de ore intregi de navigare inutila pe  Internet;
-Roboti. Noile modele de roboti au in componenta computere  programate sa "auda", sa "vada" si sa reactioneze la diferiti stimuli externi.  Exista deja roboti care pasesc asemenea unei fiinte vii, disting o voce din mai  multe, raspunzand numai la comanda acesteia, se orienteaza in spatiu,  recunoscand obiectele inconjuratoare, aleg drumul cel mai scurt intre doua  puncte si ocolesc obstacolele.
-Jocurile pe computer. Dezvoltarea jocurilor  si a domeniului multimedia, in general, este in plina expansiune, o afacere de  sute de milioane de dolari. La ora actuala, nu se mai poate concepe un joc fara  a avea in structura elemente de Inteligenta Artificiala. Implementata corect,  aceasta garanteaza un produs bine vandut, deci profit si satisfactie oferita  jucatorilor. Este deja cunoscut ca programele de sah pe computer pot invinge un  oponent uman, cel mai elocvent exemplu fiind cel de acum cativa ani in care  campionul Gary Kasparov a fost intrecut de un super-computer, Deep Blue, creat  de firma IBM.
In viitor computerele vor dispune de Inteligenta Artificiala,  dar, in mod sigur, diferita de cea umana. In numeroase situatii, oamenii sunt  influentati de emotii, acestea fiind adevaratele motivatii ale rationamentului  si actiunii lor. In cazul inteligentei artificiale, motivatiile vor fi total  diferite. Spre a intelege cat de mare va fi diferenta, putem privi si analiza  cea de-a doua fiinta inteligenta de pe planeta dupa om, delfinul. Lumea  oamenilor este diferita de cea a delfinilor, iar cele doua forme de inteligenta  sunt influentate de habitat. Delfinii isi folosesc inteligenta pentru navigatie,  asa cum oamenii o folosesc pe cea proprie pentru manevrarea uneltelor.  Diferitele habitate impun diferite prioritati creaturii care traieste in ele. La  nivelul de cunoastere actual, pentru oameni este aproape imposibil de imaginat  ce forma de inteligenta va avea entitatea virtuala aflata in memoria unui  computer.
marți, 13 noiembrie 2007
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
 
 

 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu