miercuri, 14 noiembrie 2007

Sibiu - capitala culturala europeana 2007

Am avut anul acesta placuta ocazie sa ajung la Sibiu. Catedra noastra (TCM) a avut o conferinta, realizata in colaborare cu Universitatea Lucian Blaga din Sibiu. Ca organizator (!) am mers in acest oras despre care auzisem multe, dar pe care nu-l vazusem niciodata. In afara de lucrarile conferintei si de modul special in care au fost primiti toti participantii, nu am putut sa nu remarc aspectul orasului. Intr-adevar, Sibiul arata splendid, cel putin centrul, oamenii sunt primitori, linistiti, peste tot ai cu cine schimba o vorba, desi le esti necunoscut. Mi-am rezervat citeva ore sa vizitez Muzeul Bruckental, Muzeul de Istorie, Piata Mare, Muzeul Farmaciei, Podul Minciunilor si asa mai departe, am vazut atitea lucruri frumoase in asa de putin timp...Mi-am amintit, plimbindu-ma prin oras, de Aix-en-Provence, o mica localitate franceza, aflata la 35 km nord de Marsilia, in care am stat citeva luni in 2003. Si acolo, ca si aici, cladirile respira un aer de vechi, burghez, de bine, de superioritate. Peste tot in Sibiu am gasit informatii, pliante, ce si unde sa vizitez, intre ce ore, ce spectacole au fost si vor fi...Am intilnit si am stat de vorba cu turisti germani, francezi, americani veniti sa viziteze orasul. M-am simtit pentru citeva ore ca si cum nu as fi fost in Romania, ci la Praga sau Budapesta. Palatul Bruckental este o minune a picturii, multe lucrari valoroase, unice, putind fi vazute acolo. Muzeul Farmaciei m-a purtat unul sau doua secole in trecut, cind medicii de atunci, pionerii medicinei moderne de azi, au invatat sa amestece si sa foloseasca substante chimice in recipiente, care, acum, sunt doar de...muzeu. Muzeul de Istorie este un adevarat tribut adus istoriei transilvane, incepind de la colonizarea romana, pina in zilele noastre. In curtea acestui muzeu am avut inedita ocazie sa intilnesc, sa admir si sa discut cu niste tineri germani, elvetieni si francezi, asa numitele "calfe calatoare". Se pare ca in Europa moderna de azi s-au pastrat citeva traditii vechi, datind din Evul Mediu, conform carora, un tinar, pentru a practica o meserie (fierar, lemnar, croitor, bijutier, pictor, olar etc.) trebuie sa treaca printr-un stagiu de trei ani si o zi, in care sa invete aceasta meserie, parcurgind pe jos sau cu diligenta, orasele medievale ale Europei. Azi, lucrurile s-au mai schimbat, trasura fiind inlocuita de tren sau microbuz, fierastraul de mina a fost inlocuit de cel electric, roata olarului are acum atasat un mic motoras..., dar ideea e aceeasi: am vazut tineri minunati care creeaza lucruri adevarate, incredibil de frumoase, dind, cu adevarat, un scop vietii lor. Nu am putut, de pe margine, decit sa-i apreciez, sa-i admir si sa le urez succes. Sibiul este un oras rupt, parca, din Romania de azi, bunul gust, cultura, intilnirile intre oameni de nationalitati diferite fiind la ele acasa.

Niciun comentariu: